Yritys
Bellier Automobiles on perustettu 1968, ja on täten maailman vanhin mopoautovalmistaja. Bellier oli alusta lähtien samannimisen perustajasuvun omistuksessa. Pariisissa pääkonttoriaan pitävä vakavarainen Sermat konserni osti Bellierin vuonna 2009 (www.sermataero.fr). Ranskalaiseen Sermat konserniin kuuluu yhteensä 8 yritystä eripuolilta Ranskaa. Työntekijöitä konsernin yrityksissä on yhteensä n. 800.
Emoyritys SermatAero valmistaa alusta loppuun mm. sähkömoottoreita, elektromagneetteja, akkuja, latureita, transistoreja jne.
Osat menevät pääasiassa lentokone ja helikopteri, juna, armeija, avaruus sekä ydinvoimala teollisuuksien käyttöön. Asiakaskunta koostuukin useista johtavista alojen yrityksistä kuten Boeing Company, Liebherr, EADS Company, Sikorsky, Airbus jne….
Konserniin kuuluu myös mm. Charbriksessa toimiva alumiinin valmistustehdas, sekä La Mothe-Achardissa sijaitseva Greau Polyester lasikuitutehdas joka valmistaa lasikuituosia Bellierin lisäksi useille purjevene valmistajalle (esim. JEANNEAU).
Tulevaisuudessa Sermatin aikomuksena onkin kehittää Bellierin turvallista lasikuitukoria entisestään, tuoda sähkömoottorinen Bellier markkinoille, ja tehdä vielä aiempaakin enemmän yhteistyötä eurooppalaisten henkilöautovalmistajien kanssa.
Historia
Bellier Automobilesin perusti Jean Bellier vuonna 1968. Alunperin tarkoitus oli tehdä sähkömoottorisia autoja lapsille. Vaatimusten ja kysynnän kasvaessa autojen koko, ja käyttötarkoitus muuttuivat vuosien saatossa. Tätä nykyään Bellierin mopoautoja valmistetaan kahdella eri tehtaalla. Ranskan länsirannikolla Talmont-Saint Hilariessa sekä Pariisin läheisyydessä Chabriksessa.
Jean Bellierin jälkeen sukupolven vaihdoksia oli kaksi kunnes vuonna 2009, Sermat konserni osti Bellierin. Kuitenkin Jean Bellierin pojanpoika Jean-Jacques Bellier työskentelee edelleen yrityksen palveluksessa teknisen puolen asiantuntijana. Sermat konserniin kuuluu useita korkean teknologian yrityksiä. (kts lisää yritys otsikon alta)
Suomessa Bellier mopoautoja on myyty useita vuosia, mutta vuonna 2010 maahantuonnin siirryttyä Modularbox Oy:lle kasvoi merkin myynti heti ensimmäisen vuoden aikana huimat 2150%, ja Bellier nousi yhdeksi myydyimmistä merkeistä. Tänä päivänä Bellier on yksi Suomen markkinoiden neljästä myydyimmästä merkistä.
Modularbox Oy on ollut tiiviisti mukana muotoilussa ja kehittämössä suomessakin suosion saaneiden Jade GT Edition sekä uudemman B8 S-Line mallien korisarjoja sekä varustepaketteja. Modularbox sekä Bellier Automobiles omistavat mallisuojat GT Edition sekä S-Line mallien puskureihin.
Aikajana
1968 Yritys perustetaan Bellier perheen toimesta ja idean isä Jean Bellier valmistaa ensimmäisen lapsille tarkoitetun Solex moottorilla kulkevan kevytauton.
1972 Toisen sukupolven lapsille suunnattu the Buggy F85 malli, Solex moottorilla näkee päivänvalon. Autossa on muovi kehikko.
1976 Salon de l’Automobile näyttelyssä esitellään the Veloto malli jota ruvetaa tuottamaan ja myymään maanlaajuisesti.
1980 Uusi edistyksellinen aikuisille suunnattu malli Super Veloto C12S lanseerataan. Autossa on Motobecane moottori ja sähköstartti.
1983 Bellier Formule 85 malli julkaistaan, voimanlähteenään 49-kuutioinen diesel moottori.
1986 Bellier Formule 85 mallia uudistetaan, ja 49-kuutioinen moottori vaihtuu 325-kuutioiseen yksisylinteriseen diesel moottoriin.
1987 Ensimmäinen mopoauton toimintaperiaattella valmistettu auto Bellier XLD 100 näkee päivänvalon.
1994 Mopoauton todellinen koko ja muoto rupeaa hahmottumaan. Bellier VX malli julkaistaan. Auton voimanlähteenä on 325 kuutioinen diesel moottori.
1996 Neljälle rekisteröity mopoauto näkee päivänvalon ensimmäistä kertaa kun Bellier VX mallin rinnalle julkaistaan Bellier VX 650. Autossa nähdään myös ensikertaa voimanlähteenä Yanmarin kaksisylinterinen 523-kuutoinen diesel kone.
1998 Ilmastointi nähdään mopoautossa ensimmäistä kertaa. Varuste lanseerataan Bellier VX 650 mallin kasvojenkohotuksen yhteydessä.
2000 Bellier tekee uuden aluevalloituksen ja julkaisee ensimmäisen sukupolven Bellier Docker lava-auton. Autoa valmistetaan myös sähkö moottorilla.
2001 Vuoden 2000 Pariisin autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa julkistettu uuden sukupolven malli Bellier Divane tulee sarjatuotantoon.
2005 Bellier Opale malli tulee markkinoille. Malli oli saatavilla myös suomen markkinoilla.
2006 Opale mallin seuraaja, paranneltu Opale 2 näkee päivänvalon
2008 Viimeisimmän sukupolven mopoauto Bellier Jade malli aloittaa taipaleensa.
2009 Sähkömoottoreita ja lentokoneiden osia valmistava Sermat konserni ostaa Bellierin.
2010 Bellier Jade mallin valmistus aloitetaan Talmont-Saint Hilariessa sijaitsevan tehtaan ohella myös Sermatin tehtailla Chabriksessa, Pariisin läheisyydessä.
2011 Bellier Jade mallin maahantuonti aloitetaan suomessa.
2012 Bellier kiilaa uudella Racing ja GT Edition sport malleillaan markkinoiden toiselle sijalle.
2015 Uusi Bellier B8 malli julkaistaan markkinoille.
2020 Bellier lanseeraa avomopoauton markkinoille